Четвер, 24.08.2017, 01.26.47
Головна Реєстрація Вхід
Вітаю Вас, Гість · RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Цікаві статті [19]
Новини протопресвітерства [19]
Новини парафії [67]
Церковне життя [58]
Мудрі думки [2]
 Великий Піст

Свята Чотиридесятниця

Закінчились Різдвяні святкування і свята Церква почала наближуватись до празника празників — Світлого Христового Воскресіння. Напевно кожний, хто хоч трохи цікавиться літургійним життям Церкви зауважив, що Вона старанно готує своїх вірних до кожного празника. Отож і до празника Пасхи Церква готує нас постом.

Постні богослужіння спрямовані на те, щоб збудити у нас покаяння за гріхи і навернути нас до Бога. У цей час у храмах ми чуємо молитви і співи в яких святі Отці Церкви коротко подають думки про сотворення світу і людини, про блаженний стан перших людей, про гріхопадіння і вигнання з раю та про прихід Сина Божого для спасіння людей. У такий спосіб Церква показує нам як постав гріх і спрямовує нас до покаяння та посту.

Піст — це важка боротьба, і тому, так як добрі полководці приготовляють своїх воїнів до бою, так і Свята Церква приготовляє нас до подвигу посту.

Першою перешкодою на шляху до покаяння є гордість. Ось чому підготовчий великопосний цикл починається Неділею митаря і фарисея, у якій Церква закликає нас до смирення і покори.

Коли людина упокориться, визнає себе грішником, тоді вона розуміє, як глибоко образила Бога. Для того, щоб люди не падали у відчай, Свята Церква у наступну неділю притчею «про блудного сина» відкриває нам Божу любов і милосердя.

У М’ясопустну неділю згадується Страшний Суд, під час якого воскреснуть всі живі і мертві, тому у суботу перед тим ми молимось за всіх померлих, щоб вони разом з нами стали по правиці Судді. Від цього часу вже не дозволяється вживати м'ясних страв.

Останньою підготовчою неділею є Сиропустна, після якої вже забороняється вживання молочних страв. У богослужіннях цієї неділі ми чуємо про падіння Адама і Єви, яке сталося через нестриманість. Тому Свята Церква вказує нам на піст як першочергову потребу духовного поступу кожного християнина, найкращу зброю проти гріха. Тепер, коли закінчились дні підготовки, надійшов час Великого Посту. Зветься він великим не тільки через час свого тривання, але й через надзвичайно велике значення у житті Церкви.

Найстарші християнські письменники свідчать, що свята Чотиридесятниця символізує 40-денний піст пророка Мойсея, Іллі, а найголовніше, наслідує Ісуса Христа, який постив у пустині 40 днів.

Встановлення Великого Посту сягає апостольських часів. Вже перші християни, святкуючи Пасху як поминання Христової смерті, зберігали піст. У ті часи він тривав лише кілька днів. З III століття, коли вже святкування Пасхи зосередилось не на смерті, а на воскресінні Христа, піст було продовжено до одного тижня. З часом він почав називатись Страсним Тижнем. Вже при кінці III століття, під впливом підготовки оглашенних до хрещення цей піст було продовжено до 40-ка днів. У IV-V столітті цей піст вже існує всюди, хоч має різні звичаї. Остаточно Великий Піст сформувався у IX столітті, коли Теодор Студит з монахами створили Тріодь.

У наш час Великий Піст триває від понеділка після Сиропустної неділі до п’ятниці 5-го тижня. Лазарева субота і Квітна неділя є перехідними днями. Далі слідує Страсний тиждень.

Святий Іван Золотоустий, оцінюючи надзвичайну важливість Великого Посту, вчить: «Святі отці призначили сорок днів посту, щоб у ці дні люди, очистившись молитвою, постом і сповіддю з гріхів, з чистою совістю приступили до Святого Причастя.»

Богослужіння святої Чотиридесятниці з одного боку представляють нам постійний заклик до покаяння та посту, а з другого — показують стан душі, яка кається та плаче за свої гріхи. Цьому загальному змісту Великопосних богослужінь відповідає і їх зовнішній вигляд. У цей час у відправах відсутня всяка урочистість. Насамперед Церква не служить найбільш радісного християнського богослужіння — Євхаристійної Божественної Літургії, за виключенням суботи і неділі та свята Благовіщення. Замість неї у середи та п’ятниці служиться Літургія Наперед-освячених Дарів.

Протягом всього Великого Посту свята Церква як добра мати мудро скеровує нас до того, щоб ми, стримуючись у їжі, весь час Чотиридесятниці присвячували Богові і турботі про своє спасіння, відходячи по можливості від усіх земних турбот та розваг, присвячували більше часу самовиправленню, розважанням на духовні теми та церковним Богослужінням. Щоб ми використовували цей час, для очищення у таїнстві покаяння від всіх гріхів, які затирають у нас Божий образ. Щоб ми з чистою совістю з’єднались у Святому Причасті з самим Богом — Джерелом усякої радості, щастя та вічного спасіння. Щоб ми, пройшовши корисну для душі Чотиридесятницю, у мирі з Богом, ближніми та своєю совістю, світло і радісно, з чистою душею та відкритим серцем зустріли світле Христове Воскресіння.

© Парафія св. Василія Великого УГКЦ м. Житомира 2017

Наше опитування
Я переглядаю цей сайт
Всього відповідей: 405

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Пошук


Каталог україномовних сайтів