Усе, що ми знаємо, знає хтось ще. Причому знає краще нас.
Таємниці, які нам відкриті, відкриті через когось.
Про те, що Мати Божа молиться за увесь світ і найбільше за
тих, хто любить Її Сина, знають багато. Це молитовне клопотання й жалісливе
втручання в долю світу називається Покровом. Ми відводимо йому окреме свято,
хоча Покров відбувається, а значить і гідний святкування, щодня.
Потрібно було Церкві вибрати якийсь одиничний випадок, який
би став символом усіх чудес взагалі, звершених Богородицею заради нашого блага.
Цей випадок є, і пов'язаний він з людиною, якій відкрите більше і яка бачить
глибше. Без розмови про нього неможливо говорити про походження свята.
Звати його Андрій. Андрій Христа заради юродивий.
***
«Божевільний» – так перекладається слово «юродивий».
Зовнішній вигляд, поведінка й ставлення до таких з боку суспільства були
відповідними, оскільки найважливіша добавка – «заради Христа» – не вимовлялася
вголос і на бейджику до одягу не прикріплювалася.
Божевільний він і є божевільний, і слина тече по бороді, і
погляд божевільний, і промови дивні. Від таких людей намагаються триматися подаль.
Зовні Андрій був саме таким, але за фасадом добровільного
божевілля здійснював тиху й безперестанну працю – молитву.
Складна розмова про святих. Сидіти в бруді й хвалити орла –
хіба це подвиг?
Та й говорити можна лише в тому випадку, якщо щось розумієш.
А зрозуміти звичайному грішникові святих так само важко, як важко рибі
зрозуміти птаха.
Божевілля добровільне, напускне, але настільки митецьке, що
від справжнього божевілля його неможливо відрізнити, є особливий вид захисту
скарбів. Під скарбом розуміємо молитву. Захищати ж її доводиться від похвали,
від суєти, від неминучої зв'язаності з світом і суспільством, нехай навіть і
християнським, але однаково одержимим страстями.
Очевидно, що жар молитви, який потребує такого захисту,
повинен бути надзвичайним. Тобто скарб повинний бути справжнім, без домішок.
Юродство не шлях наживання молитви, а скоріше, спосіб
збереження молитви. І ще – спосіб служіння.
Можна ж подумати й сказати: «Раз ти такий святий і так
вогненно молишся усередині свого серця, то йди собі в пустелю або на гору й там
здійснюй своє незвичайне життя. Навіщо ж ти товчешся на базарі, спиш на
паперті, спричиняш голосний вереск?»
Справа в тому, що юродивий живе у світі заради цього ж світу.
Він уже не біжить із світу, боячись спокуситися чимось, але навмисно перебуває
посередині його, щоб молитва, яка в юродивому, гріла світ, сліпий до духовних подій.
Андрій бачить те, чого всі інші не бачать. Він бачить бісів,
яким неабияк дошкуляє своїм способом життя. Бачить Ангелів, що захищають його.
Бачить святих і спілкується з ними. Нарешті, він бачить Матір Господа Ісуса
Христа. Це бачення-видіння й дало підставу виникненню свята.
***
Далі все більш-менш відомо широкому колу читачів. Видіння
відбулося в храмі під час молитви. Андрій побачив Божу Мати, що йде в повітрі в
оточенні святих. Андрій чув молитву Богородиці, яка просить Сина, щоб Той
прийняв благання й прохання всякої людини, що приходить за допомогою через Неї.
Ніхто, крім Андрія, не бачив цього. Усі молилися й дивилися
убік вівтаря. Один юродивий задирав голову й розглядав щось на куполі або на
стінах.
Потім про своє видіння він розповів. Адже воно стосувалося
не його одного, а всього народу! Народ вислухав і не посміявся, але, подібно
Богородиці, запам'ятав усе, «складаючи в серце своєму».
Не всяке явище чи видіння перетворюється у свято. Хіба мало
кому з'явилися небожителі й кого від чого врятували?! Для того щоб це
святкувалося й не забувалося сторіччями, потрібно щоб церковна свідомість побачила
в частці – загальне, і в одиничному випадку – прояв правила.
Правило нинішнього свята звучить так: Матери Божа, будучи взятою
во славу Сина Свого, не насолоджується Небесним Раєм, а безперестанку молиться за
світ.
Плоди цієї молитви відомі мільйонам людей, оскільки мільйони
в різний час облагодіяні заступництвом Богородиці. От ці мільйони окремих випадків
і зібрані воєдино під назвою «Покров», щоб одним святом вшанувати безперестанну
й незамовкаючу молитву Преблагословенної Богородиці.
***
Андрій бачив і іншим розповів. А інші, у числі яких і ми,
серцем відгукнулися на почуте слово. Ми й раніше знали, що «Любов ніколи не
переминає» (1 Кор. 13:8), а раз Богородиця – Мати справжньої Любові, то й Її любов
нескінченна.
Ми знали, як багато й часто Вона допомагає Церкві й взагалі
всім, що просять у Неї допомоги. А завдяки Андрієві, ми немов би його очами,
побачили цей уособлений Покров. Побачили й возрадувалися. Побачили й зігрілися.
Побачили й обнадіялися.
Те, що було тоді, триває й понині. Молиться Синові за людей
благодатна Марія. Беруть участь із Нею в молитві Ангели, пророки, апостоли й
мученики. Бачать цю молитовну службу вибрані раби Божі, що продовжують земний шлях.
А всі інші, у яких духовного зору немає, але серце обрізане,
тобто до істини сприйнятливе, у день свята співають: «Величаємо Тебе, Пресвята Діво,
Тебе бо бачив святий Андрій на хмарах, що за нас Христу, молишся».
|