Наступає неділя про блудного сина. Чого вчить християн
євангельська притча, яку, здається, ми знаємо напам'ять? Сьогоднішні роздуми
про це...
Зрозумілий і незрозумілий
Можна сказати, що притча про блудного сина — це яскравий
опис типажів людини, зроблений Самим Христом. Але, на жаль, ми не навчилися в
цій притчі бачити всю повноту. Ми забуваємо, що там представлені не тільки два
персонажі: недбалий блудний син і батько. Там представлений і другий син —
вірний.
Блудний син для кожного з нас зрозумілий — це образ нашого
гріхопадіння, нашої життєвої гордині. Усі ми щогодини й щохвилини беремо в Бога
свою частину спадщини у вигляді якихось життєвих устремлінь і приємностей. Легко
впізнати себе в образі блудного сина, що
вертається додому й прийнятого батьком. Але хто з нас бачить себе у тому братові,
який, вертаючись після праці із поля, побачив батьківську радість за блудного
сина, що повернувся, і бенкет, який улаштував батько в його честь? І в серці
старшого брата народжується образа: «Я завжди був з тобою, а ти мені навіть маленького
козеняти не дав із друзями за трапезою розділити!».
«Де ти був раніше?»
Ця притча не тільки про тих людей, хто йде, відпадає, а
потім, прийшовши до себе, вертається, але й про тих, хто живе в Церкві, але
яким образи й відсутність любові не дозволяють жити в радості й приймати з
радістю своїх братів.
Це ж ми, вірні християни. Це про нас. Приходить людина у
церкву — і ми його зустрічаємо не радістю, а образою: де це він швендявся? Зараз
він задумався, думка про покаяння йому раптом у голову збрела, а де ж він
раніше був? Ми, які завжди в церкву ходили, молимося — ми гідні бути
християнами!
Радіти зо того, хто повернувся
Перед Богом усі рівні: і той, хто пішов, а потім, «прийшовши
до себе», повернувся з покаянням, і той, хто завжди з Богом. Радість за розкаяного
грішника сьогодні чомусь народжується тільки на небесах, а не в нашому повсякденному
церковному житті, не серед воцерковлених людей.
Ми не навчилися радіти поверненню кожної людини — от та цінна
думка, на яку сьогодні хочеться звернути увагу у цій притчі. Ми не повинні замислюватися
про те, де брат промотав маєток і чому саме зараз повернувся додому.
Для того Церква нам і запропонувала в цю підготовчу неділю
перед Великим постом притчу про блудного сина, щоб ми навчилися частіше
заглядати в себе, пізнавати себе в євангельських персонажах. Для того нам і
саме Євангеліє дане, щоб ми навчилися звіряти своє життя з ним, а не просто
насолоджуватися дивовижними словами й барвистими притчами Божими.
У притчі є образ батька. У ньому Господь нам показує Свою
безмежну любов. Є абсолютна «воля», яку пропонують людині спокуси, і є
Божественна любов, яку ніякий людський гріх не може перевершити. Вона нам дає силу,
надію й уповання, тому що немає такого моменту, коли б ми не могли отямитися й
повернутися до Бога, просячи Його допомоги, як блудний син: «Я не гідний бути
Твоїм сином, але хоча б як найманця прийми мене, тому що я не можу без Тебе — я
без Тебе гину».
І Господь не тільки вибачає, але й покриває все любов'ю. Чоловік
не перестає бути сином Божим. Господь у цій притчі відповідає на запитання,
наскільки кожна людина дорога Йому — як рідний син. І ніякі обставини —
свавілля, норовливість, гординя людські на тлі Божественної любові не можуть
стерти цих стосунків Батька й сина, Бога й людини, людини — сина, а не раба, що
тріпотить від страху — перед Богом.
|