Надходить Петрівка. Ми знаємо, що цей піст закінчується святом святих первоверховних апостолів
Петра й Павла. Ми знаємо, що це піст літній,
не такий строгий, як Великий, що в цей час вже
з'являється перша свіжа городина, тому цей піст
в цілому легкий. Але, на жаль, для багатьох християн цим і закінчуються значення Петрового посту. Здається, що
було б набагато логічніше присвятити час цього посту осмисленню апостольства в
Церкві. Навіть так — присвятити діяльному
осмисленню. Кожний християнин однаково повинен бути служителем Слова Божого. Слово Христове, сказане апостолам при Вознесінні: Ідіть, отже, і зробіть учнями всі народи: хрестячи
їх в ім'я Отця і Сина і Святого Духа; навчаючи їх берегти все, що я вам заповідав.
Отож я з вами по всі дні аж до кінця віку.» (Мт.28:19,20) – визначило головне
апостольське завдання. Бог послав Святого
Духа апостолам, щоб вони несли звістку про воскресіння в усі кінці світу. Через апостолів цей обов’язок
установився в церковній ієрархії — у єпископів
і священиків. Єпископ і священик, що живе в Христі, що намагається це робити, може щиро повторити за Апостолом: «Бо
коли я проповідую Євангелію, нема мені від того слави, бо це мій обов'язок; і
горе мені, коли б я не проповідував Євангелії!» (1 Кор. 9:16); Але це не
складає й з мирян обов'язку благовісті. І дуже
добре, якщо свої сили ми зможемо перевірити протягом
посту, який у
Церкві названий Апостольським.
У цьому завданні можна виділити два основні напрямки — апостольство внутрішнє й апостольство зовнішнє.
Внутрішнє — для більшості церковних і ще тільки шукаючих
свого шляху й місця в Церкві людей — напевно, найважливіше. Донести Благу Звістку про
Воскресіння Христове, про покаяння й переображення
людини Духом Святим насамперед до свого серця
й розуму. Внутрішньо, зі смиренністю прийняти
те, що дає людині, яка шукає Бога, Церква. Навчитися
простих речей — просто вірити, довіритися Богові
і Його Слову, вірити Церкві як матері, просто
молитися «без заламування рук і закочування очей»
(виходить, розумно й без психічного надламу).
Є гарний вираз: «Піст і молитва це два крила, які піднімають християнина в Царство Небесне». Що ж, якщо це так, і якщо молитва повинна бути проста й розумна,
то й піст повинен бути простий і розумний, під силу й без молекулярно-складникового
підходу. Заради Христа. Заради переображення Духом Божим нашого зотлілого або тліючого
єства.
Наша внутрішня
переконаність у правоті Слова Божого разом з покаянням і життям у Церкві
повинна дати нам творчу підставу для нашого апостольства — мир сердечний, інше,
у порівнянні з миром суєтним ставлення до Бога, Церкви, людини й себе самого. Мир,
любов, прощення, жаль, співчуття, біль через неправду й несправедливість —
протилежні ненависті й байдужості якості душі-християнки.
Ми повинні дозволити Богові
прищепити ці добрі речі до гілок нашої особистості. Приростити нас до Себе Самого,
Він — лоза, ми — гілки. І без Нього не можемо творити нічого. Усе в Бозі й
знаходить свою цінність, у тому числі й благовіствування. Саме пристойне заняття
в піст.
І досить важливе апостольство
зовнішнє, тому що, як християни, ми відповідальні й за інших, за близьких, далеких,
за увесь світ. Навіть якщо здається, що ну ніяк не може вистачити сил нашій
душі на самого себе, куди вже до цілого світу!
В однієї людини ніколи не
стане сил спасти світ — він може тільки співпрацювати з Богом, сприяти виконанню
Його волі у світі — щоб усі пізнали Істину й спаслися… Але наставляйте
один одного щодня,.. щоб хто з вас не озлобився, звабившись гріхом» (Євр. 3:12-13).
У часи «дикого ринку» і нав'язливого маркетингу
ми навчилися боятися тих, хто обіцяє нам щось гарне. У такому контексті
євангельське слово «благовістити» може злякати людину. Ми через душевний острах
боїмося пропонувати нашу віру іншим, як ніби мова йшла про товар. Ми маємо
почуття поваги до навколишніх і не бажаємо, щоб про нас подумали, що ми
нав'язуємо свою точку зору або намагаємося в чомусь «самому вірному й правильному
стовідсотково переконати». Особливо, якщо мова йде про таку особисту тему для
розмови, як довіра до Бога.
Для християн сповіщати Благу Звістку воскресіння
не значить говорити про навчання, набір параграфів і пунктів, який слід вивчити
напам'ять. Благовістити — значить у першу чергу, свідчити про внутрішнє переображення
людської суті. Господь Ісус Христос повертав кожній людині його цінність і гідність
із нескінченною повагою. Благовістити — не тільки значить говорити з кимось про
Ісуса або про християнство як таке, а набагато глибше — привернути увагу людини
до того, наскільки він дорогоцінний для Бога. Так про це говорили й святі отці,
і багато подвижників, які знають про дію благодаті Святого Духа в людині.
Але наше зовнішнє свідчення про Христа й Церкву може виникати тільки з
наслідків внутрішнього апостольства, засвоєння собі через законні церковні засоби
— піст, молитву, милостиню, Таїнства життя в Христі. Інакше наші слова не
будуть мати духовної сили. Вони й нам самим нічого не скажуть.
Підготовано за матеріялами статей о.
Ігоря Пчелинцева
|