Перша підготовча неділя перед Великим постом називається Неділею
про митаря й фарисея. Яку роль відіграли фарисеї в керуванні стародавнім
Ізраїлем, чим вони займалися, і що ми знаємо про фарисеїв з історії, а що
можемо довідатися й без усяких підручників, якщо придивимося до себе?
Партія меншості
Слово фарисей є транслітерацією з івриту, у якому слово «перушим»
позначає «ті, що відділилися». Імовірно, фарисеїв так називали тому, що вони
віддалилися від звичайних людей, щоб дотримати всіх релігійних норм і правил. Про
фарисеїв ми знаємо завдяки Євангеліям і творам фарисея Йосифа Флавія. Інших
пам'ятників першого століття практично не залишилося, чому сприяла перша юдейська
війна, у результаті якої в 70-му році був зруйнований Єрусалим. Наступні за
часом літературні пам'ятники починають з'являтися тільки на межі 3-4 століть. На
основі цих трьох джерел складені більшість описів Фарисеїв. Фарисеї були
релігійно-політичною партією, чисельністю від 3 до 5 тисяч людей. Їхніми
антагоністами в Синедріоні, тобто у верховних військово-релігійних зборах, які управляли
Ізраїлем, були Саддукеї, яким належала більшість. Фарисеї крім Закону зберігали
передання старців, тобто усні тлумачення й коментарі до закону, що з'явилися після
Вавилонського полону у VI ст. до Р. X., вони заперечували можливість якогось
співіснування з язичеською владою, різко цуралися її. Саддукеї, навпаки, у
багатьох питаннях співпрацювали з окупаційним Римом. Серед саддукеїв переважна
більшість були священиками й походили зі священичих родин. Фарисей же міг мати
просте походження, але проте відрізнявся особливою вченістю й ревнощами щоб
догодити Богові. Фарисей прагнув у точності, принаймні, на людях, виконати весь
закон.
Тлумачі закону
У Євангелії крім Фарисеїв згадуються також книжники. Усі книжники,
як правило, були фарисеями. Книжники — це особлива каста знавців Закону,
наукових людей, які, як і фарисеї, із зовнішньої сторони намагалися дотримувати
Закон. Вони були вченими в тому розумінні, що зберігали передання, заучували
Писання, навчали Писанню, були вченими й учителями, і ще були експертами
Закону. Коли треба було з'ясувати місце народження Ісуса Христа, цар Ірод викликав
книжників, і вони, керуючись Старим Завітом, вказали на Віфлеєм. Уся ця безліч
правил, у яких бачили суть релігійного життя юдеї, збереглися й до наших днів.
Засновники юдаїзму й… основоположники Церкви?
Довгий час навчання книжників, передавалося усно, від
покоління до покоління. Юдеї вірили, що ця «Усна Тора» була дана Мойсеєві разом
з письмовим Законом. У середині третього століття до нашої ери усний закон був записаний.
Сьогодні цей збір законів відомий як Мішна і являє собою книгу обсягом майже у
вісімсот сторінок. Пізніше з'явилися тлумачення на Мішну, ці коментарі, зібрані
воєдино вже в епоху раннього середньовіччя відомі як Гемара, разом з Мішною
вони становлять Талмуд. Фарисеїв можна вважати засновниками сучасного юдаїзму. Це
єдина партія синедріону, яка пережила війну з Римом. Саддукеї були прив'язані
до храму й культу єрусалимського храму, тому після руйнування храму їх партія
перестала існувати. Фарисеї ж не були прив'язані до богослужіння, їх благочестя
було засновано на виконанні закону. Незважаючи на те, що фарисеї не були
священиками, вони приймали найактивнішу участь у богослужінні. У храмі фарисеї займали
перші ряди, і стояли обличчям до народу, читаючи разом з усіма молитви вголос і
гучно. Перші ряди для них відводили як для найповажніших серед народу, і
фарисеї дійсно користувалися повагою. Щоб викликати ще більшу повагу, фарисеї
під час посту нафарбовували обличчя білою фарбою й ходили недбало одягнені, щоб
кожний бачив, що вони постяться й захоплювався їхньою відданістю. Після війни у
фарисеїв уже не було своєї партії, тому що автономна держава Ізраїль припинила
своє існування. Однак релігійно-філософська школа фарисеїв залишилася й стала
визначальною традицією для наступного розвитку юдаїзму.
Говорити про фарисеїв тільки в негативних тонах – це штамп. Багато
хто з них були дійсно благочестивими людьми, що шукають Бога. Це середовище
багато в чому сформувало християнську Церкву, і про це говориться в Книзі
діянь. Крім того, у самім Євангелії зустрічається також різне ставлення
фарисеїв до Ісуса Христа. Деякі Йому симпатизували, були навіть друзі —
наприклад фарисей Никодим, учень Спасителя й член Синедріону. Наприкінці
дев'ятої глави Євангелія від Івана говориться про Фарисеїв, які супроводжували
Ісуса Христа, хоча й не мали повної віри в Нього. Фарисей Гамаліїл захищав
апостолів перед Синедріоном. Крім того, деякі риси фарисеїв є й у сучасних
християнах, треба тільки краще до себе придивитися.
Фарисей привласнює собі «право» на Бога
Фарисеї надзвичайно пишалися своєю праведністю й дотриманням
правил, у їх голові зовнішнє благочестя ніяк не суперечило внутрішній
злостивості й презирству до навколишніх. На простих людей вони дивилися зверхньо
й називали їх людьми землі. З такою людиною фарисей не міг навіть сісти за один
стіл. У нас часто існує ілюзія, що сама приналежність до Християнства вже
ставить нас, як членство в партії фарисеїв, у надзвичайний стан, у певні стосунки
з Богом, які ніяк не залежать від внутрішнього стану людини, і на які ніхто інший
претендувати не може. Це нагадує позицію фарисеїв, які вважали, що тільки вони
мають якесь виняткове, унікальне право на Бога, і для інших подібне право
неможливе. Якщо ми так вважаємо, якщо думаємо, що сама приналежність до Церкви
робить нас хоч трішки кращими, то це звичайно не так. Близькість до Бога і
єдність із Ним визначаються не тільки дотриманням правил і норм, але й
внутрішнім стремлінням до Христа. Сама приналежність до Християнства, до Церкви
не дає привілеїв на суді Божому. Напроти, сказано, що кому багато дано, з того
багато спитають.
Ще однією помилкою фарисея, яку повторюють багато, є
фарисейська «подяка» Богові. Коли Фарисей дякує Богові, він не порівнює себе з
тими, хто вище за нього. - Він порівнює себе з очевидними злочинцями –
убивцями, злодіями, перелюбниками. Це нагадує позицію людей, які недавно прийшли
до Церкви й заявляють, що нічого поганого в житті не робили, тому що нікого не вбили.
Тобто якщо вбив – поганий. А якщо нікого не вбив, то виходить, життя пройшло зовсім
нормально й у Бога не може бути до людини ніяких претензій, він уже майже святий.
Така подяка насправді подякою не є. Не Бога він хвалить, він хвалить сам себе й
дякує лише самому собі, даючи собі високу оцінку. Він заздалегідь певен, що Бог
йому може виставити тільки «п'ять». Він не допускає навіть думки, що в нього
може бути якийсь мінус, якась вада або недолік. При такому погляді на себе справжнє
покаяння неможливе. Тобто, по суті, неможливо рухатись до Бога.
|