Тихим і непомітним стало пришестя у світ Спасителя. У печері
для худоби, у яслах для корму тварин лежить Христос, повитий пеленами. Мудреці-Іноземці,
приведені зіркою, здалеку прийшли поклонитися Йому. Бідні пастухи, що пасли
вночі ягняток, почули благу звістку від ангелів і поспішають до Царя, що лежить
на соломі. Де велич? Де урочиста зустріч Того, Хто є сподіванням, надією
народів, усього людства? Христос тихий і непомітний. Велич таємниці воплочення
Бога не має потреби в зовнішній грандіозності. Сьогодні найвища слава Божа
виявлена в Його великій смиренності, Його применшенні до людини, до пелюшок, до
слабкості дитини. «Христос народжується – славте!» Слава Божа не має потреби в
шанувальниках, від наших славослов'їв вона не зростає. Наш слабкий розум не має
сил умістити, усвідомити велич, що відбувається в повноті, але ми самі
потребуємо того, щоб хоч почасти зрозуміти, що зробив для нас Бог, для чого Він
воплотився, як потрібна нам ця Дитина, що лежить у яслах.
Один з духовних отців говорить, що наша радість або
відсутність її у свято Різдва Христова – пробний камінь нашого ставлення до
Бога. Радіти про Народження Христа ми повинні так, як радіють ті, що гинуть
дізнаючись про свій несподіваний порятунок. Висновок зі слів отця такий: якщо
нас сьогодні не наповнює радість, значить, ми ще не зрозуміли, що значить для
нас Христос, від чого Він прийшов нас спасти. Виходить, ми ще не сприйняли
народженого Христа у своєму серці, воно не відчуває Божої милості, як не відчуває
й своєї погибелі. Цей стан інакше називається смертю душі: коли людина не відчуває,
хвора вона чи здорова? - тільки коли вона мертва. Якщо ж ти розумієш, не
розумом тільки, але в самій глибині душі відчуваєш, що ти грішник, і гріхи твої
тяжкі – радій, грішник, веселися про воплочення Бога-Слова, тому що сьогодні народився
твій єдиний Лікар, щоб зцілити тебе від гріховних ран, воскресити твою душу, що
гине!
Непомітно прийшов Христос на землю: Він відкрився тільки тим,
хто шукає Його. Непомітний Він і сьогодні, тому що хто шукає Його? Хто побачив
свою духовну хворобу? Хто віддасть себе в руки Небесного Лікаря? Спала земля у
Різдвяну ніч – спить і сьогодні смертним сном, і тільки страшні потрясіння
будять деяких, щоб вони оглянулися й вжахнулися своїй погибелі. Що заважає нам жити
спокійно й радісно, віддаючись усім земним утіхам? Коли мертва душа, турбує
тільки одне – тіло. Воно хворіє, воно старіє, воно може вмерти. Щось можна
виправити ліками, але тільки на час. Що робити, коли вже й самі органи тіла не
в силах виконувати свого призначення, коли не допомагає лікування, і вони
виходять із ладу? Потрібний донор. Якщо заражена кров – потрібний донор із
чистою кров'ю, зупиняється серце – потрібне нове серце. Де взяти? Хотілося б усе
замінити, усе обновити – люди з надією дивляться у майбутнє, чекають клонованих
донорів, штучних людей. Але хто клонує нам нову душу, щоб замінити цю –
безнадійно хвору?
Що побачимо ми, якщо всередину себе заглянемо? Від підошви
на нозі до тім'я нема в ньому здорового місця: рани, синці, свіжі виразки, не
вичищені, не перев'язані й не зм'якшені єлеєм (Ісая. 1: 6), – такий наш стан, зображений
пророком Ісаєю. Хто замінить наше серце? Про це просив цар Давид, говорячи: Серце
чисте створи мені, Боже. Він же просив: Господи, прихили твоє небо й зійди! (Пс.
143, 5), і Господь виконує це: нахиляє небо й сходить на землю, стає Людиною. Не
перестаючи бути Богом, стає у всьому, як я людиною, крім гріха. Став єдиною здоровішою
Людиною, новим Адамом, щоб усього мене обновити Собою.
Старе вже не виправити – необхідно все нове. Якщо я сприймаю
Христа як свого Спасителя – у серці своєму, і з вірою прошу зцілити – Він стає моїм
духовним донором. Він усього Себе дав мені, щоб усього мене – від голови до ніг
– зцілити Собою, зробити мене новою людиною. Бо хлоп'ятко нам народилося, сина
нам дано (Ісая. 9: 6) – Син Божий даний нам! Даний нам у повноті. Ми без страху
згоріти підходимо до Бога, тому що Він сховав Свій вогонь Божества під людським
єством. У хрещенні Він одягає нас у Себе: Всі бо ви, що у Христа христилися, у
Христа одягнулися (Гал. 3, 27). Він дає нам Своє Тіло й Кров у Причасті, і наше
серце оживляється живлющими токами благодаті – подібно тому, як донор дає свою
кров хворому, тільки в духовному значенні. Ми легко очищаємося в покаянні, тому
що у з'єднанні з Ним, чистим, не вживаються наші гріхи.
Як Він лікує! Святитель Іван Золотоустий говорить, що коли
рану лікує звичайний лікар, часто на тілі залишаються сліди від рани – рубці, а
коли Господь зціляє душу, то ніяких рубців і слідів не залишається – людина одержує
повне, досконале зцілення. От навіщо прийшов Христос – усього Себе дати нам,
обновити Собою людину, цілком зцілити нас від наших гріховних ран. Для цього
Він лежить сьогодні в яслах, терпить дитинство, холод, нестаток у чиїйсь допомозі.
Він умалився до Людини – заради нас.
Дай нам, Господи, відчути Твою милість до нас, дай нам
усвідомити, яку повноту спасіння, зцілення Ти даруєш нам, хоч ми неварті й
грішні – і ми будемо славити Тебе повік!
|