Бог нескінченний, всемогутній, всесильний і невидимий. Він
ні в кому й ні в чому не має потреби. Він – повнота любові. І людину Він
створив не для того, щоб утвердитися у Своїй силі, а для того, щоб людина жила,
діяла і була щасливою. Для досягнення вищого щастя Бог озброїв людину
відповідними засобами, зокрема, заклав у її природу сильне, нестримне прагнення
до Нього й непереможне бажання жити в союзі з Ним. Хто робить відповідно до
цієї потреби й наближається до Господа, той воістину блаженний.
Наше повсякденне життя доводить численними прикладами, що
людина знаходить щастя лише тоді, коли її серце до кого-небудь прив’язується.
Кожна людина постійно й ретельно шукає співчуваюче їй серце і якщо не знаходить
співчуття й любові, то вважає себе нещасною. Ніщо: ні наука, ні мистецтво, ні
життя в розкоші, ні висока посада – не приносять їй радості й задоволення. Вона
почуває себе самотньою, усіма кинутою, і її увесь час поборюють гнітючі й
безрадісні емоції. Але як тільки людина знаходить друга, до якого вона прив’язується
всім своїм єством, якому може відкрити свій внутрішній світ, з яким може
поділитися своїми думками, бажаннями й почуттями, тоді вона преображається й
переповнюється щастям. Чим більше обдарована улюблена людина, чим вище розумово
й морально, тем повніше й сильніше її щастя. Уявімо юнака, якого всім серцем
любить літня, мудра й добра людина. Остання постійно опікується про те, щоб
захистити юнака від злого, показує добре, учить його всьому тому, що розумне й
корисне, оточує своєю наставницькою любов'ю, ласкою, бажає для нього гарного
майбутнього й справжнього щастя. Легко догадатися про переживання юнака, який відчуває
таку щиру турботу про себе. Він щасливий; у його серці вирують солодкі почуття;
яка б неприємність або скорбота не застала його, він подивиться на свого
наставника – і його смуток відразу ж розсіюється, і він стає веселим.
Закономірність, подібна до цієї життєвої, усім відомої й
зрозумілої, діє й на іншому, більш високому рівні: людина може досягнути
непохитного щастя у своєму єднанні з Богом, тому що Бог – особистісна істота,
але при цьому абсолютно досконала й блаженна. Бог любить усіх людей без
винятку. Він готовий з'єднатися з усіма, наповнити всіх Своєю всесильною й
всеохоплюючою благодаттю й усіх зробити щасливими. Подібно до того, як
передається нам той чи інший душевний лад друга, як радіємо ми щасливій
взаємній любові коханої людини; подібно до того, як близький друг утішає й
зменшує наш смуток і сум у часи скорботи, так само й духовне життя Всевишнього
переходить у душу людини, переповнює її.
Віруючий християнин наповнюється тим божественним життям, що
виявляється у піднесених почуттях і настрої, які апостол Павло називає плодами
духу, а саме: у любові, у радості, у мирі, у довготерпінні, у доброті, у
милосерді, у вірі, у лагідності, у стриманості (див.: Гал. 5: 22-23). Така
людина саме в спілкуванні і єднанні зі Своїм Небесним Отцем знаходить насолоду
й душевне умиротворення, які не існують ву грішному земному житті; вона міцно,
правильно, бадьоро й весело йде по вистеленому шипами земному шляху; ніщо не
зупинить її й не зіб'є з її дороги; вона сміло бореться з різними перешкодами й
відводить їх від себе. Прийде до неї лихо – вона і через вогонь страждань
пройде неушкодженою і з радісним обличчям. Зменшиться її земний достаток, так,
що вона змушена буде задовольнятися лише сухим хлібом, – і тоді щаслива вона; вона
підносить свої розум і серце до Господа й у гарячій молитві одержує їжу
духовну, її душа насичується, вона наповнюється радістю й тілесної силою.
Здолають її хвороби й болі – і тоді вона спокійна і щаслива; її душа тягнеться
до Господа, перед нею розкривається небо, і бачить вона сидячого на троні слави
Господа, і звідти на неї виливається чудесна живлюща волога, що тішить, знижує
жар і заспокоює біль. Якщо ж оточать її з усіх боків вороги, пригноблять і
от-от готові будуть знищити – і в цьому випадку вона залишиться спокійною; вона
звернеться своїм розумом і серцем до Господа, Всемилостивійшого Помічника
страждальців, і із глибин її серця заб'є джерело радісних почуттів, які
поширяться по всьому єству її й виженуть смуток, додадуть їй бадьорості й
міцності для подолання зовнішніх бід і неприємностей. Відніме смерть у неї
вірного сердечного друга або родича – і тоді не втрачає вона голову; у небесах
споглядає вона Господа і поблизу Його трону бачить улюбленого усопшого.
Так, саме в житті із Христом досягається справжнє щастя,
неминуще, вічне, тому що незмінне й вічне те, звідки воно виникає. Життя із
Христом – от до чого треба направити наші душевні сили; це неоцінене джерело
доступне кожному. Він доступний як для людини світлого розуму й високої освіти,
так і для простого, малограмотного; він досяжний як для того, що володіє
більшим багатством, що живе в розкоші й насолоді, так і для незаможних і
жебраків; він під силу як вільній людині, так і тій, що перебуває в рабстві; як
для людини, здорової й зовні квітучої, так і для тих, хто не наділений красою й
здоров'ям. Внутрішнє, духовне світло людей, що живуть із Богом, світить і зовні.
Ті, що бачать таку людину з першого
погляду переконуються, що людина ця високоморальна, що її душа наповнена
небесними почуттями, що в ній живе Господь, і тому всі мимоволі тягнуться до неї.
Її миле й симпатичне обличчя западає в душу; згадуючи про неї, люди пізнають
радість; навіть злі люди, і ті, що дружелюбні до нього. Навколо себе така
людина поширює тепло, життя й радість життя, вона зігріває скам'янілі серця,
зм'якшує гордих і гордовитих, підтримує слабких, утішає принижених. Таким
чином, той хто перебуває в єднанні з Господом - людина найщасливіша і робить
щасливими інших.
Скажемо й про те, як досягти такого єднання з Богом. Як
правило, дружать між собою тільки ті, хто схожий характерами: доброчесний
сходиться з доброчесним, і ніколи між добрим і злим не встановиться дружба.
Подібним же чином і зв'язок між людиною й Богом встановиться лише тоді, коли
людина по природі своїй уподібниться до Господа, коли вона досягне того рівня
духовного настрою, які є в Бозі. А Божої подоби людина досягне тільки тоді,
коли вона розвине свої духовні сили так, як цього вимагають його природні
закони, тобто як накажуть їй совість і Боже веління. Творець дав людині три
основні дари: розум, серце й волю – і зобов'язав, щоб людина ці дари спрямовувала
до Нього – як до єдиного невичерпного джерела щастя. Людина розумом повинна
пізнати свою природу, досліджувати й вивчити світ, його закони й побачити у
всьому мудрість, всемогутність і образ господній; її серце повинне
наповнюватися чистими почуттями при спогляданні повноти Творця й у гарячих
молитвах підніматися духовно. Зусиллям волі вона повинна покращити й підсилити
свою природу, виховати в собі євангельський дух, затвердити у своєму єстві
любов і мир. Коли людина саме так освітить свою душу, тоді Господь по милості
Своїй наблизиться до неї, утвердиться в ній й наповнить її благодаттю й
блаженством.
Митрополит Давид Качахідзе, Переклад на українську Fr Vitaliy
|